China bantah cadangan AS sekat penggunaan kenderaan, perisian, perkakasan berkaitan China

4

China dengan tegas membantah cadangan Amerika Syarikat (AS) untuk menyekat penggunaan kenderaan yang bersambung dengan China serta perisian dan perkakasan mereka, di AS, menurut Kementerian Perdagangan China pada Rabu, lapor Xinhua seperti yang dipetik oleh Berita Harian.

Jurucakap kementerian menyatakan bahawa cadangan AS itu menjejaskan reputasi kenderaan bersambung dengan China atas alasan keselamatan negara.

Cadangan ini adalah antara tindakan AS yang menyasarkan industri automotif China dalam beberapa tahun kebelakangan ini, termasuk kenaikan tarif, sekatan perolehan dan dasar subsidi yang diskriminasi, menurut jurucakap berkenaan.



Jurucakap itu turut berkata bahawa cadangan itu tidak berasas, melanggar prinsip ekonomi pasaran dan persaingan yang adil, serta merupakan tindakan perlindungan yang tipikal.

Tambahan pula, ia akan memberi kesan buruk terhadap kerjasama China-AS dalam kenderaan bersambung, mengganggu dan memutarbelitkan industri automotif global dan rantaian bekalan serta merugikan pengguna di AS.

Ia juga merupakan amalan yang tidak berlandaskan pasaran kerana menggunakan kuasa kerajaan untuk campur tangan dalam kerjasama ekonomi dan komersial antara syarikat, yang juga dianggap sebagai paksaan ekonomi, tambah jurucakap itu.

“China menggesa AS untuk menghentikan amalan salahnya yang memperluas definisi keselamatan negara, serta segera menarik balik sekatan yang berkaitan dan menamatkan penindasan yang tidak munasabah terhadap syarikat China,” kata jurucakap itu.

China akan mengambil langkah yang diperlukan untuk mempertahankan hak dan kepentingan sah syarikatnya dengan tegas, tambahnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here