Proton kongsi video ujian, S70 R3 sedia gegar Sepang 1000KM

239

Proton berkongsi video ujian S70 R3 sebelum menggegar Litar Antarabangsa Sepang pada acara Sepang 1000KM (S1K), hujung bulan ini. 

Dalam video itu, sedan berkenaan menjalani ujian di litar Proton Shah Alam yang turut disertai Naib Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Roslan Abdullah.



Video itu memaparkan kereta lumba S70 R3 berkenaan menjalani ujian dyno dengan rpm tinggi dan Proton tidak mendedahkan enjin yang digunakan.

Berdasarkan jeritan dalam video, dipercayai S70 menggunakan Campro 1.6 liter yang digunakan pada jentera lumba pasukan R3 sebelumnya misalnya Iriz dan Saga.

Pada Mei lalu, S70 R3 didedahkan pada acara Malaysia Auto Show. Penampilan luaran sedan lumba itu sama dengan versi atas jalan yang mana R3 didatangkan dengan spoiler belakang lebih besar.

Selain itu, ia dilengkapi dengan rim Raxer Wheels bersama tayar Hankook Ventus TD bersaiz 195/55R15.

Tiada sebarang spesifikasi terperinci diumumkan, namun yang pasti jabatan R3 Motorsports melengkapkan jentera lumba S70 itu mengikut undang-undang yang ditetapkan untuk kategori M Production (MTC).

S70 R3 menandakan kereta lumba baharu pertama Proton R3 sejak Saga R3 pada 2019, menandakan kembalinya jenama itu pada perlumbaan S1K sejak tahun itu.

Dengan lima kemenangan, Proton R3 mencapai kejayaan yang luar biasa dengan memperoleh kemenangan selama tiga tahun berturut-turut dari 2017 hingga 2019.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here