Lamborghini Veneno Roadster supercar dirampas paling mahal, lelong dengan harga RM34.8j

4004

Satu koleksi supercar yang disita termasuk model ultra-limited seperti Lamborghini Veneno Roadster dan Koenigsegg One:1 dijual di lelongan Bonhams di Cheserex, Switzerland, pada hari Ahad.

25 buah kereta itu, dimana sebelum ini milik Teodoro Nguema Obiang Mangue, anak lelaki Presiden Equatorial Guinea Teodoro Obiang Nguema Mbasogo, tetapi telah dirampas oleh pihak berkuasa Swiss pada 2016 sebagai sebahagian daripada penyiasatan yang lebih luas oleh pihak berkuasa Perancis mengenai dakwaan penyalahgunaan dana negara. Dia akhirnya didapati bersalah melakukan penyelewengan berikutan French trial pada tahun 2017.



Lelongan

Veneno Roadster, salah satu daripada 12 unit Veneno yang dijual kepada orang awam (tiga coupes dan sembilan roadsters). Ia memperoleh bidaan tertinggi, dengan jumlah jualan akhir yang masuk ialah $8.32 juta (RM34j) , termasuk komisen. Itulah harga yang mengejutkan, walaupun pergerakan kereta yang sangat rendah yaitu sebanyak 201 batu (323km).

Jualan kontroversi ialah Koenigsegg One:1 yang tawaran akhirnya pada $4.6 juta (RM19.2j). Bonhams telah menganggarkan nilai kereta antara $1.8 juta (RM7.5j) dan $2.37 juta (RM9.9j), yang menyebabkan Koenigsegg memberi kenyataan bahawa nilai kereta berdasarkan jualan sebelumnya adalah dua kali ganda anggaran.

Hasil lain yang menarik ialah penjualan Enzo Ferrari untuk $3.1 juta (RM12.9j), yang jauh lebih tinggi daripada $2.2 juta (RM9.2j) yang Ferrari LaFerrari dalam koleksi yang diarahkan. Secara tradisinya, ia adalah sebaliknya.

Sorotan lain termasuk Aston Martin One-77 ($ 1.5 juta)(RM6.2j), Bugatti Veyron ($ 1.3 juta)(RM5.4j), McLaren P1 ($ 1.3 juta)(RM5.4j) dan Porsche 918 Spyder ($ 1.5 juta)(RM6.2j).

Kebanyakan pembida terhadap kereta itu tidak dikenali, walaupun salah seorang pembida memberitahu bahawa beberapa kereta telah dibeli oleh seorang penyimpan koleksi di Timur Tengah.

Hasil daripada penjualan kereta akan digunakan untuk mencari program sosial di Equatorial Guinea.

Ini bukan kali pertama koleksi kenderaan yang dimiliki oleh Mangue telah dijual dalam lelongan. Koleksi yang termasuk dua Veyrons, Ferrari Enzo dan Porsche Carrera GT telah dirampas oleh pihak berkuasa Perancis pada tahun 2011 dan dijual pada tahun 2013 untuk $ 4 juta (RM16.7j) . 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here