Tesla Gigafactory di Jerman diarah hentikan pembinaan

1108

Tesla gagal membina Gigafactory di UK, kerana isu Brexit. Kemudian rancangan untuk membina Gigafactory pertama di Eropah itu dipindahkan ke Jerman.

Tesla gigafactory

Bukan di Berlin, tetapi kilang itu akan dibina di Brandenburg. Tesla juga telah membeli tanah itu, yang masih dalam bentuk hutan.



Rupa-rupanya rancangan pembinaan ini sekali lagi menemui jalan buntu, apabila penduduk setempat menolak rancangan itu. Penduduk yang menjadi ahli Gruene Liga Brandenburg membantah pembinaan kilang Tesla atas dasar keselamatan alam sekitar.

Ini kerana, Tesla Gigafactory dikatakan dibangunkan di atas tanah yang mesti mengalami penebangan hutan. Para pencinta alam sekitar bimbang tentang kesan besar terhadap hidupan liar dan bekalan air.

Mereka juga membawa perkara ini ke mahkamah. Seperti yang dilaporkan oleh BBC, pada Ahad lalu seorang hakim menyokong tindakan para pencinta alam semula jadi itu. Jadi itu membuatkan Tesla terpaksa menghentikan pembinaan buat sementara waktu.

Dikatakan bahawa Tesla telah pun menebang pokok-pokok di tanah yang telah dibelinya seluas 300 hektar itu. Secara keseluruhan, terdapat pokok-pokok yang mesti ditebang dengan luas 91 hektar.

“Tidak boleh dianggap bahawa gerakan mencari perlindungan undang-undang yang dibawa oleh Gruene Liga Brandenburg tidak mempunyai peluang untuk berjaya,” kata kenyataan yang dikeluarkan oleh mahkamah.

Tesla sendiri belum mendapat perancangan atau kelulusan pembinaan. Tetapi pihak berkuasa meluluskan pembelian tanah itu. Tesla telah dibenarkan untuk memulakan beberapa persiapan di laman web dan diberi amaran bahawa risiko pembinaan itu akan menjadi risiko mereka sendiri. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here