Kesan penukaran rim kereta standard kepada rim sukan, ini impaknya…

4008

Terdapat kesan penukaran rim kereta kepada standard ke rim sukan. Penukaran rim ini sangat menjadi kegemaran pemilik kereta. Sememangnya, hanya dengan menggantikan 1 komponen, terdapat kesan tertentu akan terjadi pada sesebuah kenderaan. 

Bagaimanapun, untuk pemilik kenderaan empat roda, apabila memilih untuk membuat pengubahsuaian pada rim, terdapat akibat yang harus ditanggung.



Risiko-risiko itu termasuk aspek kualiti, keselamatan, dan masalah jaminan kenderaan yang boleh berkurang. Sebelum menggantikan rim standard dengan rim sukan, adalah baik untuk memikirkan kesan negatif terlebih dahulu.

Kerana, jika dibandingkan dengan penampilan kereta yang lebih cantik, risiko kerugian akan bertambah dan berlanjutan. Kebimbangan keselamatan dan keselesaan dalam memandu amat penting bagi seseorang pemandu.

Mengurangkan keselesaan

Rim sukan yang berkualiti tidak dapat dijamin, berbeza dari rim pengilang standard yang sudah melalui ujian dan mengikut watak kereta. Terutamanya apabila ia digantikan dengan dimensi yang tidak sesuai dengan standard. Kebanyakannya tiada siapa yang sedar, dengan hanya mengubah rim, ia sebenarnya mempunyai banyak kesan negatif terhadap kenderaan.

Contoh lain, seperti dari segi kestabilan apabila kereta digunakan, mengawal, bahkan dapat mempengaruhi jarak brek sesuatu kenderaan. Perubahan dalam keadaan ini, kesannya sangat besar dari segi keselamatan memandu.

Apabila menukar rim dan tayar dengan dimensi yang tidak mengikut piawaian, seperti yang lebih luas daripada standard pengilang, kemungkinan suasana pemanduan juga berubah.

Pengendalian berubah

Di samping itu, keadaan stereng boleh menjadi lebih teruk, dan kesan jangka panjang boleh merosakkan beberapa komponen lain. Kemudian, kerja penyambungan stereng dan ball joint,  tie rod, bearing roda akan menjadi lebih berat daripada yang sepatutnya.

Sama ada kita sedar atau tidak, dari masa ke masa ia akan menjadikan ketahanan komponen mudah rosak, terutamanya jika kereta sering melintas jalan berlubang, keselesaannya tidak dapat dijamin lagi. Dan tentunya, potensi kehilangan jaminan dalam sektor yang berkaitan langsung dengan rim kereta, seperti penggantungan, brek dan stereng.

Jika anda melihat masalah yang timbul daripada penggunaan rim sukan, maka terdapat kesan penukaran rim dan risiko kos pembaikan kerosakan yang tidak dapat ditanggung oleh pihak rasmi jenama kenderaan anda.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here