Mitos atau Fakta, bateri sel kering lebih tahan lama daripada bateri sel basah?

7630

Pada kenderaan bermotor, tenaga elektrik disimpan dalam bateri. Terdapat sekurang-kurangnya 2 jenis bateri yang digunakan, iaitu bateri sel basah dan bateri sel kering.

bateri sel kering

Pada dasarnya, semua jenis bateri (sel kering dan sel basah) masih menggunakan elektrod cecair (air bateri). Walau bagaimanapun, dalam jenis bateri sel kering, cecairnya lebih padat dan berbentuk gel serta bebas penyelenggaraan (maintenance free).

Harganya juga agak mahal daripada bateri sel basah, kerana mereka dianggap memiliki banyak kelebihan. Untuk iklim tropika dengan suhu panas seperti di Asia tenggara, keadaan ruang enjin selalunya bersuhu tinggi.



bateri sel basah

Ini boleh menjadikan air bateri lebih cepat mengewap ketika penggunaannya. Walaupun cecair masih mengewap, bateri kering mempunyai peredaran sehingga tidak banyak bocor.

Khususnya untuk bateri basah, pemilik kenderaan mesti menyediakan penyelenggaraan rutin kerana penyejatan boleh menyebabkan air bateri hilang dan digantikan dengan yang baru.

Usia kegunaan

Biasanya, kandungan air bateri dalam sel basah dapat dilihat dan mempunyai garis penanda cecair maksimum dan minimum. Tanda ini adalah tanda aras sama ada cecair elektrolit perlu diisi semula atau tidak. Biasanya pemeriksaan ini dilakukan setiap dua bulan.

Jika ia tidak diperiksa dan diisi untuk masa yang lama, sel-sel bateri yang tidak terendam dalam cecair mungkin mengalami hakisan. Itu mengakibatkan sel bateri cepat rosak. Air bateri adalah cecair yang mempunyai fungsi sebagai rendaman sel dalam bateri.

Mengenai umur penggunaan, bateri basah atau kering tidak banyak berbeza. Julat ini adalah 1.5-2 tahun untuk kegunaan biasa dengan syarat bahawa penyelenggaraan dijalankan secara tetap untuk bateri basah. Jadi, tanggapan bahawa bateri kering lebih tahan lama daripada bateri basah adalah mitos semata mata.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here