Neutraliti karbon: Toyota, Subaru, Mazda bentuk pakatan baharu, fokus enjin pembakaran dalaman

10857

Tatkala pengeluar lain sibuk untuk memperkenalkan barisan kenderaan elektrik (EV) baharu, tiga pengeluar Jepun membentuk satu pakatan baharu untuk membangunkan enjin pembakaran dalaman generasi baharu yang lebih cekap tenaga.

Kerjasama itu bertujuan untuk mempercepatkan tempoh pembangunan, serta mengurangkan kos yang biasanya perlu dilabur untuk menghasilkan enjin baharu.

Namun, kerjasama yang dimaksudkan itu bukanlah berkaitan dengan penghasilan siri enjin tunggal yang boleh dikongsi oleh ketiga-tiga jenama.



Sebaliknya, setiap pihak akan membangunkan unit rangkaian kuasa yang ikonik untuk setiap jenama.

Seperti contoh, Toyota dengan barisan enjin empat silinder sebaris, sementara Mazda pula memfokuskan kepada enjin rotari.

Subaru pula dalam masa yang sama berazam untuk menambah baik enjin bentangan mendatar (boxer).

Apa yang pasti, ketiga-tiga jenis enjin pembakaran dalaman generasi baharu tersebut dikatakan mampu untuk menerima bahan api neutral karbon seperti minyak sintetik, bahan api bio dan juga cecair hidrogen.

Selain itu, saiz unit rangkaian kuasa yang lebih kompak membolehkan barisan model baharu Toyota, Subaru dan Mazda bakal mempunyai ciri seperti dimensi hud enjin yang lebih rendah bertujuan untuk meningkatkan tahap kecekapan dan aerodinamik kenderaan.

Akhir sekali, selain daripada bergantung kepada bahan api alternatif, Toyota, Subaru dan Mazda akan turut sama membangunkan unit pacuan hibrid elektrik dengan memadankan motor, bateri dan komponen pacuan elektrik yang lain ke dalam enjin generasi baharu yang disebutkan itu tadi.

Toyota, Mazda, and Subaru new combustion engines

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here