Honda henti operasi pengeluaran di Ayatthuya, ingin tumpu pada elektrifikasi

947

Honda berkata ia akan menghentikan operasi kilang pemasangannya di Ayutthaya, Thailand dalam usahanya untuk meningkatkan daya saing dalam segmen kenderaan elektrik (EV).

Menurut Honda, pengeluaran di kilang itu akan dihentikan mulai tahun depan dan ia akan digunakan semula untuk menghasilkan alat ganti. Semua pemasangan akan dipindahkan ke satu lagi kilang Honda yang terletak di Prachinburi.

Langkah tersebut bertujuan untuk menangani lebihan kapasiti dan memfokuskan sumber pada elektrifikasi memandangkan permintaan terhadap EV di Thailand dilihat meningkat dengan cepat terutamanya dengan kehadiran EV dari China.



Dua kilang pemasangan milik Honda itu jumlah kapasiti tahunan sebanyak 270,000 unit, namun pada tahun lalu, hanya 150,000 unit kenderaan dikeluarkan.

Jumlah pengeluaran tertinggi yang pernah dicapai adalah 228,000 unit pada 2019 namun sejak itu, pengeluaran berada di bawah paras 150,000 unit.

Untuk jualan pula, Honda Thailand merekodkan jualan bawah 100,000 unit setiap tahun untuk empat tahun berturut-turut sehingga tahun lepas.

Seorang jurucakap Honda berkata keputusan untuk menghentikan operasi kilang Ayutthaya didorong oleh persaingan daripada pengeluar EV dari China seperti BYD, serta penurunan eksport ke India.

Kami tidak melihat pertumbuhan dalam pasaran kereta Thailand seperti yang kami jangkakan,” kata jurucakap itu. “Kami ingin memberi lebih tumpuan kepada kereta elektrik, termasuk EV dan hibrid, dan menjadikan proses pengeluaran cekap.

Model Honda yang dipasang di Ayutthaya adalah Accord e:HEV, CR-V e:HEV dan petrol, serta Civic e:HEV dan petrol.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here