Persaingan agresif jenama China, Honda tutup kilang di Thailand

518

Honda Motor akan menghentikan pengeluaran kenderaan di kemudahan wilayah Ayutthaya, Thailand menjelang 2025.

Pengeluar Jepun itu merancang untuk menggabungkan produksi kenderaan di kilang wilayah Prachinburi yang dibuka pada 2016, kata pengeluar kereta Jepun itu. 



Langkah itu menunjukkan keadaan pasaran yang semakin sukar dihadapi pengeluar kenderaan kedua terbesar Jepun itu di Asia Tenggara, ketika jenama China agresif mendapatkan bahagian pasaran di Thailand dan permintaan meningkat terhadap kereta elektrik (EV). 

“Honda merancang untuk mengeluarkan alat ganti kereta di kilang Ayutthaya yang  dibuka pada 1996 apabila berhenti mengeluarkan kenderaan di sana tahun depan,” kata jurucakap syarikat.

Kilang-kilang itu adalah satu-satunya dua kilang yang dimiliki oleh Honda di Thailand.

PENGELUARAN MENURUN

Honda menyaksikan gabungan pengeluaran di kilang tersebut menurun daripada 228,000 unit kenderaan pada 2019 kepada bawah 150,000 setahun bagi setiap empat tahun hingga 2023.

Jualan syarikat di Thailand berada di bawah 100,000 untuk setiap empat tahun hingga tahun lalu. 

Honda berharap dapat merapatkan jurang antara pengeluaran kenderaan dan jualan di Thailand, menurut jurucakap itu.

Bagaimanapun, Honda telah mengeksport kenderaan dari kemudahan Thailand terutamanya ke pasaran Asia Tenggara lain seperti Indonesia dan Filipina, kata jurucakap. 

Honda merancang pelaburan tambahan di kilang Prachinburinya pada tahun akan datang untuk memudahkan peralihan kepada pengeluaran kenderaan hibrid berbanding menggunakan enjin pembakaran dalaman, kata seorang lagi jurucakap.

Di China, Honda dan pesaingnya Jepun Nissan Motor terjejas teruk akibat persaingan daripada jenama China yang semakin meningkat menerusi tawaran harga EV yang rendah, perisian dan plug in hibrid.

Pembuat kereta Jepun kini berdepan risiko kehilangan pelanggan di pasaran luar China, seperti Asia Tenggara apabila jenama China agresif meneroka pasaran luar untuk meningkatkan eksport kereta dan membangunkan kilang di luar negara.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here