Tesla arah pemilik EV henti balut pemegang pengecas dengan tuala basah

254

Percayakah anda, dengan membalut pemegang kabel Supercharger mampu menjadikan kadar pengecasan EV Tesla lebih pantas?.

Perkara ini dikesan dalam satu forum teslamotorsclub.com yang mana seorang pemilik Tesla Model S mendakwa mampu mencapai kadar pengecasan sehingga 95kW menggunakan helah balutan tuala basah pada pemegang nozel Supercharger.

Keberkesanan cara ini turut diakui oleh Out of Spec Studios,  mereka menggunakan helah yang sama untuk meningkatkan kadar pengecasan kepada 119kW, setelah sistem Supercharger menurunkan kadar tersebut daripada 147kW kepada 58kW disebabkan oleh penghasilan haba.



Tesla dalam satu hantaran balas kepada Inside EVs di laman X (bekas Twitter) menjelaskan helah balutan kain basah pada pemegang nozel Supercharger itu mampu mengganggu sistem pemantauan suhu, selain berisiko menghasilkan tenaga haba yang lebih tinggi dan mengakibatkan kerosakan.

Laman Inside EVs sebelum ini menyiarkan artikel berkenaan teknik yang boleh diguna pakai oleh pemilik Tesla untuk mengecas kereta elektrik mereka dengan lebih pantas.

Cara tersebut dikatakan hanya berkesan untuk Supercharger V2, disebabkan pengecas yang lebih baharu dilengkapi dengan sistem penyejukan pada pemegang kabel.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here