Permintaan merudum, produksi EQS dan S-Class dikurangkan

127

Mercedes-Benz terpaksa membuat keputusan sukar dengan mengurangkan pengeluaran bagi dua model sedan mewah S-Class dan sedan elektrik EQS susulan permintaan yang semakin menurun.

Kedua-dua model S-Class dan EQS kini dipasang di fasiliti ‘Factory 56’ yang terletak di Sindelfingen dengan dua syif kerja, namun ia akan dikurangkan menjadi satu syif pada bulan Oktober.

Dalam satu kenyataan yang dihantar kepada akhbar Handelsblatt, Mercedes menjelaskan pihaknya terus mengoptimumkan rangkaian pengeluaran yang fleksibel dalam keadaan turun naik serta perubahan rangka kerja berhubung perkembangan geopolitik, mikro dan makroekonomi untuk kekal berdaya saing.



“Oleh sebab itu, kami merancang pelarasan terhadap pengeluaran kereta di kilang Sindelfingen,” katanya.

Menurut laporan, jualan bagi model sedan mewah tersebut menjunam 22 peratus yang mana sepanjang tempoh Januari hingga Jun, hanya 28,100 unit berjaya diedarkan kepada pemiliknya.

Sesetengah pembeli berpotensi S-Class mungkin sedang bersabar menantikan kemunculan versi facelift 2026 yang dijangka akan diperkenalkan pada tahun depan.

S-Class facelift (2026) itu bakal menampilkan unit lampu depan yang direka semula, lengkap dengan lampu nyalaan siang LED berbentuk bintang.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here