Mangsa ‘copy ori’ China, Mercedes-Maybach GLS, dan Rolls-Royce Phantom versi mini

116

Tidak dapat dinafikan kereta-kereta moden di China kini sudah memiliki identiti tersendiri, walaupun sekali pandang agak sukar membezakannya. 

Namun, masih ada pengeluar yang menggunakan pendekatan lama dengan meniru rekaan model premium yang telah lama bertapak di pasaran.



Misalnya, perkongsian imej di laman media sosial Weibo yang memaparkan dua buah model kereta bersaiz mini (seakan kei car Jepun) yang meniru rekaan Rolls-Royce Phantom dan Mercedes-Maybach GLS.

‘Rolls-Royce Phantom’ mini itu dilengkapi dengan rekaan gril depan besar lengkap dengan kemasan krom tanpa kehadiran maskot bonet Spirit of Ecstasy.

Reka bentuk lampu utama juga hampir sama yang mana terdapat lampu nyala siang LED serta sepasang set lampu LED tambahan pada bahagian bawah.

Tidak ketinggalan, model kereta itu juga turut mempunyai bukaan pintu acah suicide!

Mercedes-Maybach GLS bersaiz kecil itu dikatakan model kenderaan yang sama seperti ‘Rolls-Royce Phantom’.

Cuma bezanya, ia membawakan rekaan muka yang diinspirasikan daripada model Maybach, seperti struktur jeriji, lampu utama, dan aksen krom pada bampar depan.

Kemasan ruang kabin pula dilihat mengambil inspirasi daripada rekaan kabin SUV Mercedes, dengan panel skrin tunggal memanjang yang menggabungkan kluster digital dan sistem infohibur, diikuti dengan corong pendingin hawa berbentuk bulat.

Menurut laporan, kereta saiz kecil ini boleh dibeli pada harga bermula CNY14,000 (RM8,588).

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here