BMW seru langkah jangka panjang tingkatkan permintaan terhadap EV di Jerman

18

BMW telah menolak langkah jangka pendek kerajaan Jerman untuk meningkatkan sektor automotif yang mengalami kemerosotan, lapor agensi berita Jerman seperti yang dipetik Bernama. 

Sebaliknya, jenama automotif tersebut menyeru kepada langkah jangka panjang untuk meningkatkan permintaan kenderaan elektrik oleh pengguna.

“Sektor automotif Jerman tidak memerlukan penyelesaian jangka pendek yang akan mengganggu pasaran,” kata pengeluar kereta yang berpusat di Munich itu pada Isnin menjelang sidang kemuncak mengenai sektor itu yang dijadualkan berlangsung pada hari yang sama.



Antara langkah yang disokong oleh BMW adalah penyediaan penuh untuk kemudahan pengecasan di seluruh negara, baik di kawasan awam mahupun di rumah, serta tenaga elektrik yang murah.

“Jika kos untuk satu kilometer perjalanan menggunakan elektrik lebih tinggi daripada menggunakan petrol atau diesel, maka insentif utama untuk kenderaan elektrik tidak dapat dirasai oleh banyak pelanggan,” katanya.

Menteri Ekonomi Jerman, Robert Habeck dan pihak sektor automotif akan membincangkan krisis yang dihadapi oleh sektor itu dalam satu persidangan video pada petang Isnin.

Eksekutif daripada Volkswagen, BMW, dan Mercedes akan disertai oleh wakil dari Persatuan Automotif Jerman (VDA) dan kesatuan sekerja yang berpengaruh, IG Metall.

Terdapat gesaan untuk mengambil langkah bagi meningkatkan permintaan terhadap kereta elektrik, selaras dengan dasar kerajaan untuk menghentikan penggunaan enjin pembakaran dalam, tetapi tidak jelas sama ada keputusan khusus akan dibuat dalam sidang kemuncak itu.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here